LAPSEPÕLV
Joseph Anton
(Bô Yin Râ) sündis Miltenbergi juurest,
Bürgerstadtist pärit
Joseph Schneideri ja Hösbachist pärit Maria Anna, sündinud Albert, pojana
25. novembril 1876 a. kell 2 hommikul Aschaffenburgis. Vanemad olid sügavalt
katoliiklikud, isa range, õiglane, ema hell ja õrn. Sünnimaja aga nihutati
1879 a. — tollal oli see sensatsiooniks — raudtee peajaama laiendamise
tõttu ja on nüüd tähistatud: “Glattbacher Überfahrt Nr.13".
Joseph Anton, kelle kunstianne maapiirkonnast pärit eellastes ette
vermitud ei olnud, veetis Aschaffenburgis vaid neli esimest eluaastat.
Ometi säilisid tal kultuuriliselt ja ajaloomälestiste poolest rikkast
linnast head mälestused eluks ajaks. Üks ta tuntuimatest maastikumaalidest
kujutab motiivi tema franki kodupaigast — metsaorgu Spessartis.
ÕPIAASTAD
1880 a. siirdus
perekond läheduses paiknevasse Frankfurti, kus
Joseph rahvakooli lõpetamise järel käis Meriani koolis. Ehkki ta
lühiaegselt mõtles ka katoliku teoloogia õpingutele, tõmbasid teda
kalduvused ja anded vastupandamatu jõuga kujutava kunsti poole. Vaatamata
vanemate finantsilistele raskustele, mida ta raske vabrikutööga leevendada
aitas, sai ta aastatel 1892—1995 nii mõnedki semestrid õppida Städeli
Kunstiinstituudis Frankfurtis. Pärast seda, kui ta oli muuseas töötanud ka
sealse linnateatri lavadekoraatorina, pani ta õpingutele punkti Städeli
Meistriateljeega. Sellal õppis ta tundma ka armastusväärset inimest ja
maalikunstnikku Hans Thomat, kes talle tasuta õpetust jagas sümpaatia
tõttu, mis oli tekkinud tänu ühiskalduvusele siiruseks ja kunstiliseks
selguseks.
Järgnevatel aastatel viis tung edasi õppida ja õpitut süvendada
Joseph Schneideri Viini Kujutava Kunsti Akadeemiasse (üldine
maalikunstikool), Müncheni kunstikogudesse ja Pariisi Juliani
Akadeemiasse. Korduvaid viibimisi Münchenis, Berliinis ja Viinis, kus
niisugused kunstnikud nagu Max Klinger ja Adolf Loos — nemad vaid kaks
tähtsamat — astusid tema tutvusringkonda, katkestasid nii mõnedki lühemad
Euroopa-sisesed reisid, üks nendest Rootsi suvel 1908. Et oma levinud
perekonnanime kitsamalt piiritleda, signeeris noor maalikunstnik oma
pildid juba varakult Schneider-Frankeniga.
Vastandina tema kaasaegses kirjanduses eelistusega kirjeldatud
boheemlaslikule kunstnikuelule võttis ta oma elukutset erakordselt
tõsiselt. Juba teosed tema õpi- ja rännuaastatest — kui neid tahetakse
nõnda nimetada — tunnistavad suurt jõulisust ja kohusetundlikkust,
südametunnistuse järgimist ka siis, kui reedavad veel mõjutusi Thomalt,
Boehlelt ja Klingerilt. 1906 a. kandis pikk ja tõsiselt kasutatud
ettevalmistusaeg esimesi vilju. Kevadel avatud Sulejoonistuste Berliini
Kirjastus ja Leipzigi Kunstiselts eksponeerisid enda kallal visalt
töötanud kunstniku nii originaaljoonistusi kui ka maale.
"Joonistamist ja maalimist pidasin juba algusest peale
endastmõistetavalt sakraalseks tegevuseks. See seletub ehk sellega, et
vanemaid ootamatult tabanud saatuse tõttu oli mul tulnud vaevalt
13-aastasena - peaaegu lapsena enneagselt koolist ära võetuna -
õppida vabrikusaalis treipingi ja kruustangide taga sooritama
vajalikke, mõistagi lihtsamaid töid, mille tulemuseks pidi alati
olema tervik. Tänu sellele ei muutunud käsitöö mitte
põlastusväärseks, vaid lausa pühaks."
KÜPSUS
Esimese
maailmasõja
ähvardavad pilved hakkasid kerkima siis, kui
maalikunstnikule, kes oli leidnud nüüd oma täiesti isikupärase
väljendusvormi, võimaldus aastane Kreekas viibimine, mis tõi tema vaimsete
ja kunstiliste võimete lõpliku läbimurde. Kaasatoodud visandite põhjal
loodud maastikumaalid kuuluvad kõige täiuslikuma hulka, mis on iganes Vana
Hellase kujundavast vaimust valatud vormi ja värvi. 1915 a. pani Joseph
Schneiderfranken Berliinis Schulte juures välja oma kogumiku Kreekas
tehtud maale, mida retsenseeris tookord väga lugupeetud kunstikriitik
Fritz Strahl. Elavat huvi äratas väljapanek ka professor Theodor Wiegandis
— Berliini muuseumide antiigiosakonna direktoris, kes hiljem asutas
Pergamonmuuseumi.
Nagu "Idamaa targad mehed tõid kord Jeesusele "mürri ja viirukit"
- vaimset tunnetust - nii sai Bô Yin Râ Kreekas Syrose saarel
vaimse pühitsuse Himaalajast selleks tema juurde
rännanud nendesamade "Idamaa tarkade meeste" "järglastelt". Bô Yin Râ
sõnul toimuvad antiigi müsteeriumid tänapäevalgi ja tema pühitsus
kujutab nende jätku.
Joseph Schneiderfranken oli aga Kreekamaalt toonud kaasa veelgi
tähtsamat. Tema sealsed elamused said krooniks tema, juba lapsepõlvest
alates ja ammu enne ta sündi ettevalmistatud arengule, mis nüüd üha enam
tema elu vermis ja määras. Sõprade ja tuttavate poolt alati kainemeelse,
humoorika ja asjalikuna kirjeldatud inimese juures, kellel maailmaeiravaks
askeesiks ja salatsemiseks vähimatki kalduvust polnud, võis nüüd märgata
täielikult rakenduvat andumust vaimsele õppeteosele ning selle juurde
kuuluvatele maalidele, väljendamaks vaid selge teadvusega enda peale
võetud kohustust.
ABIELU
Sõdiva Saksamaa
meeleheitlikud pingutused sundisid 1916 a.
sõjaväemundrisse ka vaba ja kõiki vihkamistundeid põlgava kunstniku. Kuni
1917 a. kevadeni viibis ta Königsbergis administratiivteenistuses, seejärel
pandi ta uuskreeka keele oskuse tõttu tõlgiks vangilangenud kreeklaste
laagrisse Schlesias Görlitzis. Halb toit, mida tal tuli jagada
interneeritutega — jahu oli segatud saepuruga — põhjustas mao- ja
sooltehaiguse, mis piinas teda elu lõpuni. Pärast sõja lõppemist sõlmis ta
— tema esimene naine Irma Schönfeld oli pärast 12-aastast abielu surnud
tollal väljaravimatusse diabeeti — uue abielu lese Helene Hoffmanniga, kes
tõi abiellu kaasa kaks tütart. Oberlausitzi Kunstiseltsi esimehena võttis
ta aktiivselt osa Görlitzi linna kultuurielust ja asutas 1921 a. Jakob
Böhme Seltsi, millega edaspidi liitusid teisedki erinevatel aladel tegevad
kunstnikud. Sileesia müstikule Jakob Böhmele pühendas ta hiljem peatüki
raamatus “Teejuht".
SÕNUM
Juba aastatel
1913 — 1917 olid initsiaalide B.Y.R. all ilmunud
esimesed vaimsed kirjapalad, mille ta tagantjärele kujundas ümber ja ühendas “Kuningliku
kunsti raamatusse”. 1919 a. avaldas Kurt Wolfi kirjastus,
samuti Leipzigis, “Raamatu elavast Jumalast”, otsekui nurgakivi nüüd
(vaimse igavese) nime Bô Yin Râ (loe: boo üin raa) all avaldatud vaimsele
õppeteosele, mis kasvas aasta-aastalt uute köidete võrra, kuni 1936 a.
lõppes 32. köitega “Hortus conclusus” (Suletud aed). Õppeteosega tihedasti
liitunud kirjatööd ilmusid ajavahemikul 1923—1939, viimane nendest
pealkirja all “Jumalatusest”. Arvestades lugejate erinevaid hingelaade ja
meeleolusid, moodustab iga köide endast täiustatud terviku.
KODU
Õnnestavas
perekonnaringis ja nüüd selgelt piiritletud
kunstilis-vaimsel teel tegutsedes kujuneb tema elu tagasihoidlikuks.
Pärast kaheaastast viibimist Horgenis Zürichi järve ääres, siirdub ta
1925 a. Massagno-Luganosse, oma viimasesse ja armastatud elupaika.
Samahästi kui jäägitult ja tingimusteta pühendub ta vaimsele õppeteosele,
mille teenistusse rakendab nüüd ka suured maalikunsti võimed. (Juba
aastatel 1920—1922 oli ta Görlitzis loonud tsükli vaimseid maale, mida
kätkeb raamat “Maailmad”).
Kus ta ka ei oleks elanud — kõikjal oli tema maja tulvil kogu
maailmast saabunud külaliste vestlust, ta laste ja lähedaste sõprade
naeru, aga ka vaikuses looja varjatuses hoomatavat jõudu. Inimesed
kõikidest kihtidest, õpetlased ja harimatud, teadlased ja kunstnikud —
nende hulgast tuleks mainida kunstiajaloolast ja kirjanikku Rudolf Schotti
— külastasid teda sageli. Talle isiklikult tuntud muusikutest Eugen
d’Alber, Egon Wellescz ja Felix Weingartner oli viimane talle eriti
lähedane. 1927 a. leidis ta Baselist dr. Alfred Koberis ideaalse kirjastaja
ja sõbra. Väga kõrgelt hindas ta ka oma taanlasest sõpra, kuulsa
filosoofilise romaani “Tarkade kivi” autorit Johannes Anker-Larsenit.
PATSIFIST
Tessingeri
kiirgavalt rikas sügis tundub suguluses olevat lahke
targaga, kes sõnas, kirjas ja sisemiselt pöördudes pakub loendamatutele
kaasinimestele lohutust, nõu ja abi, vajaduse korral ilmutab ka rangust
ning manitseb ikka ja jälle enesekasvatamisele. Tema viimased raamatud
võnguvad ürgmaailma resonantsis ja sügavuses, mida saksa
kultuuriruumis
Goethe järgselt vaevalt küll kuuldud on.
Kolmekümnendatel aastatel Saksamaal kehtestatud diktatuuri (see
takistas ka tema raamatute levitamist) tõrjus kõigesse õilsasse inimlikku
püüdlusse meeldunud kunstnik otsustavalt ja nägi juba varakult ette oma
kodumaad ähvardavaid ohtusid. Kuna ta lootis viimse hetkeni pööret
paremusele, nii väljendub ta “Armastuseraamatus”, vapustas teda Teise
maailmasõja puhkemine sügavalt. Tumedad võimud olid veel kord
võimule
pääsenud.
ÜLEMINEK
Olles kokku
kasvanud
Ceresio tookord peaaegu
puutumata looduse
elurõõmsate elanike ja veitsipärase demokraatia tavadega, omandas ta 1938 a.
iseenda ja omaste jaoks Massagno kodanikuõigused. Peaaegu üliinimliku tahtejõuga
heitles ta viimastel eluaastatel haigustest tingitud valude ja põdurusega. Üha
vähem võimaldas talle ta seisund külaliste võõrustamist. Kui ta seda siiski
tegi, lasi heatujuline siirus ja mõistev headus külalisel unustada, et on
raskesti haige juures. Tuttavate ühtelangevate sõnumite põhjal ei saanud
andekate suur- ja väikevaimude juures väga sageli täheldatav õpetuse ja elu
lahkheli tema juures kõne allagi tulla.
Lõpuni täisteadvuse juures ja mõistuse jõudusid täielikult
valitsedes kirjutas ja maalis ta niivõrd, kuivõrd see oli füüsiliselt veel
võimalik. 1943 a. talvel 14. veebruaril keeldus maine keha, millelt oli juba
pikka aega nõutud liiga palju, oma teenistusest lõplikult.
(põhiandmed dr. Otto Lienerti raamatust
“Maailmaränd”)
Tagasi pealehele
|