Katkendid Bô Yin Râ teosest
"Kuningliku kunsti raamat"
LÄVI
Kui õpilane oli jõudnud templisse, kus ta pidi saama pühitsuse osaliseks, küsis ta meistrilt: “Oo sina, kindel, kellele olen usaldanud end nii kaua, — sina, kes oskad valitseda endas kõike ja keda miski ei valitse enam, — ütle mulle siiski veel, kes sa enda teada oled!? Kas see, kes oled, sisaldub veel inimeses või oled nüüd leidnud endas kellegi teise, keda inimene peab teenima vaid maskina? — “ Meister kostis: “Ma olen inimene nagu sinagi, kuid selleks, kes olin enne maisesse ilma sündimist, sain alles siis, kui olin virgunud maise inimese unest. Oma igaveste jõudude meistriks sain Maa peal alles siis, kui olin end lahti raputanud maisest unest, milles maakerainimesed püüavad kujutleda oma elu. Kui küsid nüüd, kes ma olen, siis võin öelda sulle: Ma olen — mina ise, ja ainult — mina ise!” “Sina ise?” kogeles õpilane... “Sina ise?” — Kuidas seda mõista?! — “ “Mu teadmisjanune õpilane,” vastas seepeale meister, — “kui paljut oled kuulnud minult ja kui paljut oleks mul veel öelda sulle, — kui paljust pean aga vaikima sulle igavesti, kui sa ei saa seda teada iseendalt! — Kas tead minu kohta rohkem, kui ütlen nüüd: Ma olen oma igaveste jõudude isand, sest olen saanud nende Isejõuks? Nüüd on need minus iseendast teadlikud ja teavad, et nad on tahetud ainult minu tahte kujul...” “Oo suurehingeline, räägi mulle nendest jõududest, millele sa oled Isejõud!” palus seepeale õpilane. Ja meister ütles: “Kuula, valguseotsija, ja mõista oma südames! Kui teie, magavad inimesed, ütlete, et näete maailma läbi oma silmade, tajute või puudutate teda ja et kõrv toob temast sõnumeid, siis räägite maailma ühest väikesest osast, mida tunnete enam-vähem. Kuid mina tunnen tervikut ja elan temas teadlikult... Ma näen, kuulen ja tajun rohkem kui teie. Ma elan maailmakõiksuses, mis koosneb teie maailma sarnastest maailmadest ja hõlmab endas kõike, mis on. Üksteisesse põimituina, — üksteisest läbitungides, — on kõik maailmad ühes ja sellessamas paigas. Teie maailma nähtavate vormide poolt kinni kaetuna paikneb teie maailmas varjatult nende vaimsete jõudude maailm, millele olen Vaimust Isejõud. Need jõud tegutsevad nii igavesti luues kui ka loomise kaudu hävitades. Omalt poolt ei suuda nad tegutseda, sest selleks puuduvad neil impulsid, kuid Isejõud, mis on sellel, kes on — tema ise — äratab nendes tungi iseendi läbielamiseks ja võimaldab neil nii muutuda vaimselt tahetud võimudeks... Nende võimude väge tajuvad kõik, kes elavad Maa peal, — nii kuningad kui kerjused, — nii tugevad kui nõrgad, — nii rikkad kui vaesed, — kuid vähesed aimavad, millistest maailmadest niisugused jõud nendeni jõuavad. See on varjatud peaaegu kõigile, sest oma maistes kehades on nad ärganud vaid unenägudele, sellal kui nende hinged magavad. — Kuula siiski edasi sina, kes pead saama maailmade nägijaks silmaks! On olemas puhta valguse maailm, mis ilmutab iseendas kõiki maailmu, kiirgub nendest läbi ning on põimitud ja laskunud ainult teile kogu maailmana näivasse ilma, ja nende elava tule jõudude maailma, millest nüüd räägin sulle. Neid kolme maailma hoiab alal, kätkeb iseendas, elab iseendas läbi ja hoovab nendest läbi — see Võimas, kes tunneb end ainult oma nime kujul. Meile ilmutab ta end vaikimises... Temast ja Temas elab igaüks, kes on saanud maailmade nägijaks silmaks. Tema varal on Isejõud elava tule jõudude valitsejanna. Sa võiksid Teda nimetada ka — Nemad — Võimsad, sest Temas on Mees ja Naine. End inimeseks nimetavate olendite esivanem on “Isast” igavesti sigitatud inimene — Isejõu omanik ja kõikide elava tule jõudude valitsejanna. Kui leegita põleva elava tule jõud näitasid ürgsigitatud inimesele oma võimu kogu elus, unustas ta oma Isejõu, millele need jõud võlgnevad oma tugevuse, suuruse ja võimu, — ja hakkas neid kartma. Hirm on inimese ürgsüü, sest ainult hirmu tõttu varemvalitsetud jõudude ees langes ürgsigitatu igavesest hiilgusest! Vaata, nüüd sa tead, mis on maises ilmas põhjustanud kogu kurja! Kurja saagiks on langenud mitte ainult inimene, vaid ka kõik maailmad, kuhu langenu tõi kaasa ürghirmu... Kuna sa ei aima, et kõik, mida näed looduses, pärineb sinu enda igavesest, nüüd aheldatud vaimutahtest seisad imestades “loodusimede” ees ja tunduvalt imetlusväärsem oleks see, kui looduseks nimetatud, nüüd sind vangistav riik tunneks sinus tänagi oma isandat. Nüüd peavad kõik jõud tegutsema temas edasi nagu üleskeeratud kellavärk. Ainult sina saad lunastada “looduse”, ehkki selleks võib kuluda miljoneid aastaid! Ära arva, et sinu “languse” tagajärgi kannab ainult see väike planeet, mille peal elame! Oma vaimuväe teadvusest langedes mõistis inimene kogu füüsiliselt tajutava maailmaruumi, koos tema päikeste ja planeetidega, Jumalata seisundisse, sest algselt oli ainult inimesele usaldatud see valdkond, mille on nüüd vallutanud nähtamatu, vaimuvõõras võimuiha. Nüüd peavad inimese süü tõttu süütult kannatama loendamatud olendid! Süüdlasena on inimene määranud endale samasuguse saatuse. Ainult sellesama inimese kaudu, kes kord hirmule alistudes loobus oma ürgsest võimust, saavad kõik olendid jälle vabaneda piinajatest, kes naudivad inimvaimu langusega paratamatult kaasnenud väljendamatut kannatust. Kuula nüüd edasi inimvaimu saatusest, mida ei oleks saanud vältida ka siis, kui selle ohvriks oleks langenud esialgu ainult üks inimene. Üha uut kurja põhjustades tabab see saatus kõiki maiseid generatsioone ja suurendab hirmu — ürgsüüd — igas uues inimpõlves. Nii langes inimene oma vaimse võimu kõrgusest ja Jumalas põhinevast suurusest, kuni maine surelik loomavorm pakkus tema eneseläbielamisele viimse pääsmisvõimaluse. — Ürginimesed teie käsitluses olid tegelikult loomad, kellega Vaimust sigitatud inimene — “maakera valitseja” ühines, kui oli hirmust vallatuna “langenud” ja kaotanud ühenduse oma Jumalaga... Ometi ei ole kõrgustest pärinev jõud hüljanud teda täiesti! Tema, kes elab ürgjõududest ja tungib läbi loomalikust kehast, on loomas varjatud ja iseenda eest kinni kaetud, aimab endas siiski Isejõudu kui üht võõrast kõrgemat olendit. Loom sai pelgupaigaks langenule, kes eksles kodumaata, sest kodumaa ei tundnud teda enam, — ja looma keha sai talle ka lunastumisekoopaks... Niipea, kui isejõud hakkab kiirgama temas, hõiskab ta loomas ja kõik looma ihad kahvatuvad selles kiirguses. — Seepärast nõudleb ta loomas ägedalt niisugust valgust, — ja iga vastuvõetud valguskiire järel tiivustab teda suur igatsus üha enam selle valguse poole. Mõned nende olendite hulgast, kes nüüd nimetavad end Maa peal inimeseks, muutusid julgemaks, sest Vaimuilmast alla vaadates nägid neidki ees ootavat loomasuse ängistavat häda ja pürgisid Valguse suunas nii võimsalt, et naasid sinna enne maisesse sündimist. Neile sai Isejõud jälle omandiks! Nendest said loomas magavate vendade ja nende vendade õdede esimesed abistajad. Nad said maailmade nägijateks silmadeks! Nad valitsevad elava tule jõudusid, mis teenivad neid tulise innuga... “Kas tead nüüd, kes ma olen?” — küsis meister pärast seda kõnet. Otsekui unenäost ärgates vastas õpilane segaduses: “Jah, Isand! — Nüüd vahest aiman, kes sa oled. Sina, kes sa oled selgitanud mulle nii paljut, ütle mulle siiski veel, kas sellise vaimujõu on pärandanud sulle isa või on niisuguse tunnetuse-ande andnud ema keha? Andesta, kui küsin rohkem, kui tahad mulle vastata! Sa ju tead, et kummardan sinu ees aukartuses, kuid minu silm ei suuda unustada seda, et näeb sind inimesena, teiste inimeste sarnasena, ega avasta sinu juures su helge tunnetuse põhjust.” “Rumal!” vastas meister, “ma arvasin, et küsid minu kohta! — Arvasin, et tahad teada, kes olen mina! Selle asemel küsid looma kohta, kes teenib mind siin ainult toiduna ja kelle ma tarvitan ära, elades sellele maailmale tema jõudude varal. — Kust olen saanud selle, mida oma sõnadega andsin sulle, ütlesin tänagi. Kuid sa ei kuule, mida öeldakse sulle, sest sa magad veel und, milles enamus inimestest mõeldes kujutleb endale oma elu! Tea, et oma sõnadega jagasin sulle Ürgvalguses võimalikku teadmist, mille omandab ainult Isejõu omanik! — Nüüd aga ütle sina mulle, kes sa oled, — — sest seadus nõuab, et pean esitama sulle sellesama küsimuse, millega pöördusid siin pühamus minu poole. Kes oled sina? — Sina, keda veel paljud valitsevad ja kes sa oled õppinud valitsema väga vähest! — “ Siis vastas õpilane: “Meister, ränkade sõnadega küsid seda, mida võiksid öelda mulle ainult sina. — Ma — — ei tea seda!” Ja meister ütles: “Ükski inimene pole iial olnud nii julge nagu sina! Kuidas tohtisid astuda sellesse templisse, — templisse, mis ei lase välja kedagi, kes ei oska vastata mu küsimusele, — kui sa ei tea isegi seda, kes sa oled!? — Õnnetu eimiski! — Kui sa ei ole küllalt tark, et vastata, siis lase mu küsimusel vähemalt äratada oma tarkus, et need müürid ei näeks su hukkumist!” Erutuse tõttu häält vaevalt valitsedes ja kõikide liikmete värisedes vastas nüüd õpilane: “Kuidas võiksid sina, kes sa armastad kõike, — lasta oma õpilase surmata vaid seepärast, et ta ei oska siin vastata sinu küsimusele? Võib-olla olen tõesti eimiski, nagu ütled, — ka võib sinu sõnades sisalduda varjatud mõte. — “ “Sa rumal!” ütles meister seepeale kalgi häälega ja terava pilkega, — “sa oled eimiski mitte ainult varjatud mõttes, vaid ka selle sõna otseses tähenduses! Ma ei näe midagi, millele võiksin kanda üle selle üleva pühitsuse, mida edastame üksteisele sellest ajast alates, mil esimene meie hulgast sai selle Ürgsõna kaudu Ürgvalguselt. Kuni sa ei tea veel, kes sa oled, ei näe ma enda ees kedagi, kes võiks seda pühitsust kanda! Varem seisis siin minu õpilane. Nüüd ei näe ma midagi ja räägin eimiskiga.” Siis kisendas õpilane nagu palavikuhaige: “Meister! — Mu õpetaja! — — Sa pilkad oma õpilast! Sa tahad mind hukata! Sa ei ole kunagi nõnda rääkinud! Sa tead, kes seisab sinu ees! Sa tead, kes ma olen! Sa tead, et ma ei seisaks siin sinu ees, kui te ei oleks mind kutsunud! — “ “Mis julgeb mind laimata?” küsis meister põlastavalt. Ja õpilane kisendas nii valjusti, et hääl kajas vastu tumedatelt seintelt: “MINA olen see!! — — Aga ma ei laima! MINA, sinu õpilane!! MINA ise olen see, kes seisab sinu ees!!” Kui õpilane oli kisendanud need sõnad, kaotas ta meelemärkuse ja vajus pikali nagu elutu. Pärast pikka sügavat und ärkas ta viimaks. Aseme ees, millele oli asetatud poolsurnu, seisis meister. Õpilane vaatas ringi ega tundnud kohta enam ära, sest nüüd oli ta templi siseruumides. Aga siis tundis ta ära meistri ja nägi ta nägu rõõmust säramas. “Tõuse üles,” ütles meister armastusega, — “tõuse üles ja esimesele seitsmest astmest, mis viivad sind templi pühimasse paika! Seal omandad jõu, millele tulised jõud kuuletuvad... Nüüd oled teinud läbi lävekatse, sest esmakordselt sai iga su kehakiud sõnaks! — Varem olid elavad ainult pea ja süda. Nüüd on su surmahirmukarjes sinus kõik ellu ärganud! Nüüd on inimene loomas tulnud iseenda juurde ja unest võitu saanud!” Õpilane kuulis neid sõnu ega teadnud, mis toimus temaga. Areldi haaras ta meistri käe ja lausus: “Oo sina, hea! — Kui suur on sinu hing! — Kuidas peaksin tänama sind?!” Pead vangutades lausus meister rahulikult: “Tõuse astmetele! Kui täidad selle ülesande nii, nagu seda täita tuleb, näen sind jälle. Kes on küps leidmiseks, see leitakse siin. Kui oled tulnud liiga vara, siis ei pääse sa nende müüride vahelt. Ela hästi! Ehk näed mind jälle! Nüüd seisad viimse katse ees!” Siis viis meister õpilase sõnatult läbi pikkade pimedate keerdkäikude ja, jõudnud seitsme kõrge astme ette, lahkus temast vaikides. Üksi, — vähimagi abita, — pidi õpilane püüdma tõusta. Paljude asjatute ponnistuste järel õnnestus tal viimaks tänu kindlale, koondunud ja raudsele tahtele jõuda esimesele astmele. Igale uuele astmele ronida oli palju raskem kui eelnevale. Sageli ähvardas teda jõud hüljata. Seitsmenda aste suutis ta vaevu ületada, sest see oli nii kõrge nagu ta ise... Kogu oma jõudu kokku võttes pidi õpilane püüdma ületada iseennast, kuni viimaks, väljendamatu pingutuse järel, suutis tõusta sellele kõrgeimale astmele. Nüüd oli tal pühamu pühimasse paika tee vaba. Jõudnud sinna, leidis õpilane seal kõik need, kes olid enne teda roninud samadele astmetele, ja seal märkas ta ka meistrit, kelle õpilane ta oli. Meistrit märgates tahtis ta tänulikkusest suudelda tema käsi, sest tundis, et oli muutunud ja et tal oli nüüd jõud, mida meister oli tõotanud talle, juhul kui ta suudab ületada seitset astet. Templi pühimasse paika kogunenute hulgast vanim tõrjus heasüdamlikult ja ütles: “Keda tahad veel tänada peale Tema, kelle nimel oled saanud Sõnaks?! Vaata, meie kõik oleme üksteise sees! — Sinu sees oli see, mis kutsus meid sinu juurde! — Sinu sees oli see, mis tahtis jõuda iseenda juurde! — Sinu sees oli see, mis täiustus sinus! — Nüüd elad sa meie sees ja meie elame sinu sees! Meie — Kõik Üks — aga elame Temas, kes ühendab meid! Teda tundes palveldame Teda — meie endi sees! Nõnda oli õpilane ise meistriks saanud ja ühinenud kõigiga, kes olid varem juhatanud teda, sest olid enne tema maist sündi leidnud ta igaveseks ühinemiseks valmina. KUNINGA KÜSIMUS “Selgita mulle, surematu,” alustas kuningas, “miks on iga targa tarkus isesugune? Nii üks kui teine nimetab oma õpetust tõeks, ometi erinevad need põhjalikult.” “Kõik nad õpetavad üht ja sedasama!” lausus too, kelle kohta öeldi, et ta on läbi teinud selle suure ühinemise, mille tulemusel ta on iseendas Üks ja ühtlasi Kõik ega saa enam kunagi iseendaga pahuksis olla ja teda ei saa iial lahutada igaveseks ühinenud tundjatest ürgloodud Valguses. “Andesta, suur õpetaja, et pean sulle vastu vaidlema!” vastas kuningas. “Olen imenud endasse paljude tarkade õpetusi ja igaüks neist maitses isemoodi. Üks rääkis ühe ja sellesama individuaalse elu paljudest lihastest sündidest paljudes iga kehakaotuse järel uuesti tekkivates kehades, aga teine teadis paljudest hingelistest sündidest ühes, ainult ühel korral antud kehas ainsa maise elu ajal. Üks pidas jumalaid kohtunikeks, aga teise jaoks oli inimene üle kõigi jumalate, ja sellise õpetuse põhjal suudaks täiustunu käsutada jumalaid. Kuidas tahad kõike seda ühendada?” küsis kuningas. Tark ütles: “Kõigis neis õpetustes on juttu ühestainsast tõest!” “Kui neis õpetustes peitub igavesti üks ja seesama tõde, kuidas saavad nad siis kuulutada nii erinevat?” küsis kuningas. Ja tark vastas: “Suur kuningas, kuula tähendamissõna! Ühel kiirgaval päeval istus oma õpilastega mere kaldal meister. Ükski laine ei kurrutanud piiritut peegelpinda ja taevavõlv helkis nagu kalliskivi. Siis palusid õpilased meistrit, et ta istuks koos nendega paati ja lubaks end aerutada kaugele merele. Meister astus ruumikasse paati ja õpilased vajutasid aerudele, kuni maa oli kadunud silmist. Kui nad puhkasid lahtitõmmatud päikesepurje all, ütles meister: “Tahan teada, kas juba näete seda, mida püüan teid nägema õpetada. Seepärast jutustage mulle, mida te näete!” Siis märkas esimene õpilane siledal veel oma peegelpilti ja imetles väga, kui loomutruult merepind heiastab teda. Teine heitis pilgu üle vete ja nägi, et need lõpevad seal, kus taevavõlv puudutab merd, ja kuna ta teadis, et kauguseski avaneks talle samasugune vaade, liigutas haaramatu avaruse tunnetus ta südant nii, et ta vaimustuse ja aukartusega ülistas lõpmatust. Kui kolmas pidi rääkima, siis jutustas ta kalaparvest, mis sügavas selges vees ümbritses paati, armastusega kirjeldas ta kalade paindlikke vorme nende soomuste sillerdavas säras. Nii rääkisid kõik eri asjadest ja olid ometi ühes ja samas paigas. — Kui nüüd veel neljaski oli rääkinud valgusest, mis üle kõige laotub, ja kui ta valgusest joobununa oli valjusti ja väljendusrikkalt ülistanud tuldhelkivat päevatähte, millele kogu maine valgus tänu võlgneb, vaatasid õpilased ootusrikkalt meistri otsa, sest kolmele, kes olid rääkinud esimestena, tundus, et ainult neljas oli andnud vastuse, mida meister ootas. Meister ütles: “Ma näen päikest ja näen valgust, näen näivalt piirituid avarusi, näen mereloomi, kes tunglevad me paadi varju ümber, ja näen iseennast veepeeglis, aga — ma näen rohkem ja kõike seda tahan teid nägema õpetada!” “Oo, ütle meile, mida muud peale selle sa veel näed, armas õpetaja!” palusid neli õpilast nagu ühest suust. Ja meister ütles: “Kas ma ei ole sellest rääkinud piisavalt? Palju kuid olen teile rääkinud sellest, mida näen, ja te ei tea seda ikka veel?” Siis hüüdsid kõik: “Me ei ole kunagi olnud koos merel, ja sa ütled, et oled sellest rääkinud!?” “Kas ma ütlesin, et olen teile kõnelnud merest, või kas ei rääkinud ma pigem sellest, mida näen mina!?” kostis meister ja jätkas: “Te olete mind sõudnud merele ja arvate, et tahan kuulda teid rääkimas merest, veteavarustest ja valgusest, mis selle peale laotub. Aga meri jutustab endast ise ja ise jutustab endast kõik, mis meid siin ümbritseb! Oleksid siin mu ümber paatides tuhat õpilast, siis oleksin inimkeeles kuulnud tuhat jutustust merest, valgusest ja lõpmatusest... Kas see oleks teisiti olnud palmimetsas? Või lumistel Himavati mägedel? Ka mets ja mäed jutustavad endast ise, ja kui ma tahan kuulata nende jutustusi, ei pea ma teid küsitlema. Küll tahaksin teie kaudu kuulda sellest, mida näen igas paigas ja mil pole siiski aega ega kohta. Kes seda näeb, unustab taeva ja mere, mägede ja metsade jutustused! Te otsite veel välist, sest teie sisemine riik ei näe päikest ja on pime... Kui aga kord olete saanud oma sisemise riigi “kuningaks”, siis peab kõik väline tulema teie juurde ja maksma teile lõivu alati, kui seda nõuate. — Laske kõigel välisel rahulikult jutustada endast ise, nii nagu ta teile vaid jutustada tahab, ja ärge esitage ühtki küsimust, millele algul ju ei vastatagi väljastpoolt! Oodake, kuni olete saanud isandaks iseendas, siis antakse teile välises seda, mida nõuate, sest kui te lähete teele kerjustena, siis antakse teile vaid seda, mida suvatsetakse anda! — “ Kui õpilased olid kuulnud seda kõnet, vaikisid nad häbistatuina ja igaüks kaalus meistri sõnu oma südames. Et päev veeres õhtusse, püüti tugevate aerulöökidega jälle maale läheneda, ja iga aeruköögi juures tõotasid õpilased iseendale, et enne kui nad esitavad küsimusi välise kohta, taotlevad nad valitsusvõimu iseenda sees.” Kui tark oli oma jutustuse lõpetanud, küsis kuningas: “Kas siit võib järeldada, et õpetused erinevad ainult nendel, kes on veel kinni välises?” “Nii see tõesti on, oo kuningas,” ütles täiustunu, “kuid ära unusta sealjuures, et need, kes on saanud iseenda isandaks ja nüüd kuulutavad iseenda seesmust, saavad rääkida ainult oma keeles! Kui tahad tõde oma laadi kohaselt tunda, siis pead seda otsima iseendas!” Et kuningas nüüd vaikis, tõusis tark nagu ikka see, kes teab, et teda enam ei vajata, oma kohalt, sammus läbi saatjaskonna ja läks, süvenenud oma sisemisse valgusse. Aga kuningas arutles endamisi, kas ta ise tahaks saada tõenägijaks. Mõne hetke möödudes jättis ta siiski oma mõtted ja ütles iseendale: “Kes teab, kas ma iseendas tõe leiaksingi?! Ja kes teab sedagi, kas tõde pole mind juba ammu maha ajätnud, sest nägi, et olen ta hüljanud?! Miks peaksin ma ise tõele silma vaatama?! Võib-olla ma ei olekski oma tões kindel, ja kuidas võiksin siis teada, mis on tõde?! Aga minu maal elavad väga paljud targad ja kõikjal õpetavad kogenud õpetajad. Mulle, kuningale, peavad nad avaldama oma puhtaima tunnetuse, ja ma võtan vastu seda, mida tahan. Minu esiisadki pidasid tõeks vaid seda, mida tahtsid tõeks pidada, ja ma tahan endalegi jätta sama vabaduse!” Nii jäigi see kuningas surmani tõetunnetuseta. |